maanantai 9. elokuuta 2021

poikien kanssa oli sovittu ja lähdin kuitenkin vaikka äiti naputti koko päivän ettei sitä voi hautajaispäivänä ja mitä ne ihmiset sanoo minä sanoin että se ei meidän maine tästä enää voi mennä kuin yhteen suuntaan ja sinne on mentävä minne suvun veri vetää

siellä ketään ollut kun minä menin se vähän tyhmänsorttinen vaalea pulska tyttö (yli kolmenkymmenen) ja vetelä omistaja pojat oli myöhässä tai olivat vaihtaneet suunnitelmaa eikä kukaan taaskaan minulle kertonut

olin asunut täällä jo viisitoista vuotta ja silti minusta tuntui että olin edelleen se uusi jota ei aina haluta mukaan tai tarkoituksella unohdetaan ilmoittaa kun mattotelineelle sovitut treffit on siirretty kioskin kulmalle enkä minä edes ollut mikään tyhmä tai lihava ihan tavallinen mukula kuten muutkin mutta uusi on aina uusi ja helpoin kohde

kun sitten koulun jälkeen jäin nurkille pyörimään vähän tarkoituksella niin siitä se meidän porukka sitten kuin huomaamatta syntyi ei siinä kyselty kotioloista tai ammateista lähinnä kiinnosti oliko jonkun talossa joku kerhohuone tai jos omakotitalossa asui niin saiko viedä kavereita kotiin vaikkei sitä niin mielellään kenenkään kotona oltu aina tuli jotain sanomista jos ei muuta niin ei muistettu viedä tiskipöydälle likaisia astioita

siinä minä nyt istuin ja odotin ja mietin olinko edes pojille sanonut mikä päivä nyt on ja olenko tulossa kuukausi siitä taisi olla kun viimes nähtiin ja silloin oli tietysti ollut kaikki vielä toisin ja sinäkin elossa heikosti mutta kuitenkin ja silloinkin minä lähdin ja sanoit että mene niin saat muuta mietittävää silloin ei ollut sentään äiti sanomassa

siinä odotellessa ehti miettiä yhtä ja toistakin ja yrittää juoda sitä kuppiaan hitaasti kun ei kehtaa ostamattakaan olla huomasin että housut kyllä vaihdoin mutta valkoinen paita jäi päälle ja näytin jotenkin siltä etten kuulunut tähän kuvaan

eikä teitä voinut olla kuulematta kun hetken päästä astuitte sisälle sen tutun ja turvallisen höpötyksen kanssa shakkilaudat kainalossa maailma muuttuu parta kasvaa ja lapset siinä ohessa erotaan ja toisista tulee leskiä aivan liian nuorena mutta kun kello käynnistyy olemme me ne samat shakkikerhon pojat koulun kellarissa

--

ja myöhään illalla istuin sinun haudallasi ja kerron miten meidän poikamme on hymypatsaspalkinnon kunniaksi mennyt kaverin kanssa telttaan yöksi ja miten äiti nyt on äiti sitä sinulla tuskin ikävä on mutta meillä kaikilla sinua

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti